fredag 4. februar 2011

Trist..

Ikke jeg altså, men historien om 
Den lille piken med Svovelstikkene 
av H.C. Andersen er supertrist.

For en stund siden 
kom jeg over en bunke med gamle barnebøker på en bruktbutikk. 
Og illustrasjonene i heftet jeg fant om piken med svovelstikkene er bare så utrolig vakre! 


 Dessverre står det ikke noe om hvem som har lagd disse fine akvarellene, 
den eneste informasjonen på det lille heftet er at det er utgitt av Litor, og "Printed in Spain".
Her finnes en dansk versjon av historien. 

Jeg fant noen andre barnebøker også.
 Husker mange av de fra da jeg var liten, så da måtte jeg bare kjøpe de. 
 Jan og Julia og I Morgentåkedalen var særlige favoritter i min barndom.


 Forresten er boken Sådan får man et barn kjempemorsom! 
70-tallets pedagogikk på sitt beste:-)

GOD HELG!
- med eller uten barnebok-nostalgi... 

6 kommentarer:

  1. Trist historie ja...
    Nydelige bilder og hærlig nostalgiske de andre barnebøkene og :o)

    SvarSlett
  2. Trist historie men vakre bilder.
    Håper du får en fin og varm helg, vennen.
    Klemmer i massevis.

    SvarSlett
  3. Trist JA...
    Men "akkurat passe stor" hadde jeg selv..Husker den kjempe godt.Det har brent seg fast at buksene deres var så store i forhold til kroppen...faktisk.
    Jan og Julia var også blandt favorittene :)
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  4. "Piken med svovelstikkene" er så trist så trist så trist....men også vakker på en måte...

    Go hælg! :)

    SvarSlett
  5. har bladd i alle disse, untatt akkurat denne versonen av piken med svovelstikkene.
    på skolens juleavsluttning dramatiserte de akkurat denne historien, og hvem satt i mørket og snufset og gråt..? joda, JEG!
    ble trøstet av både en 7 åring, og en 5 åring ;)
    flotte bokskatter!

    SvarSlett
  6. Hei hei:)

    Tusen takk for awarden-kjempe stas!:) Har svart på det nå i kveld, og legger ut en post i morgen:)

    Nydelige bøker du har funnet her! Denne utgaven av piken med svovelstikkene hadde jo helt fantastiske illustrasjoner.Fikk en ide da jeg så dem-hva med å scanne inn et av favoritt-illustrasjonene og kjøpe en forstørrelse til å ha på veggen?:) Kanskje på canvas feks? Eller fototapet?;) Helt nydelige bilder ihvertfall:)

    Takk for nok en hyggelig kommentar inne hos meg forresten-hyggelig:)Deilig å være tilbake her i blogglandia:)

    Ønsker deg en fortsatt fin kveld!
    Klem fra meg

    SvarSlett