tirsdag 21. juni 2011

Hyllehuset




Mitt favorittdikt fra da jeg var liten.

Hyllehuset mangler foreløpig ganske mye. I hvertfall i forhold til huset i Dukkevei 2.
Som dukken for eksempel, og dukkens dukke.
Og askebeger til dukker som røker;-)
Men dukke-fioler har det, og hvem vet hvilke godsaker som gjemmer seg i kjøleskapet?

Hyllehuset er min oppvarming til et eget dukkehus til lille Propelli. 
Foreløpig er hun litt liten (1 1/2 år)
men hvem har egentlig bestemt at voksne ikke kan være litt barnslige av og til?

:-) 



A doll house in our bookshelf, inspired by my favorite poem as a child by André Bjerke.
(Too difficult to translate, but about a doll in a dollhouse who has a doll of her own).
My shelf-house is my warming up for a doll house for my daughter, because she is too young now. 
But why can't adults play sometimes? 
:-) 
 

14 kommentarer:

  1. Hærlig dukkehusdikt!

    Hun har mye å glede seg til propelli.
    Imens synes jeg mor kan ta den helt ut og
    være så barnslig hun bare vill. Æ like! ;)

    SvarSlett
  2. Utrolig sjarmerende dikt og bilder!!!
    Kul retrostil!;)

    Takk for fin kommentar hos meg, og hyggelig at du vil Følge:)
    Var kjempegøy å være på marked, men mye `roligere` enn jeg hadde tenkt meg... Dvs, ikke paniske tilstander som på loppis. Folk gikk forbi og gløttet litt, virket nesten litt beskjedne. Men det løsnet ut over ettermiddagen når folk var på `returen`, ferdig med det de skulle liksom. Jeg synes jeg satte litt høye priser, iallefall på noe. Men det var ingen som sa noe på dem. Gjorde det med vilje, slik at folk kunne prute litt og jeg selv slå av prisen uten å føle at jag ga det vekk.
    Litt vanskelig å dele erfaring sånn på kommentar, men om du vil kan du jo skrive en mail til meg (adr står på bloggen), og så kan jeg prøve å svare så godt som mulig:)

    Fin blogg du har her!! Jeg følger allerede;)
    Klem

    SvarSlett
  3. Så stilig det var! Skikkelig retro var det også. :)

    SvarSlett
  4. Så vakkert! Det er jo helt fantastisk. Og for et nydelig dikt.

    SvarSlett
  5. Kjempefint hyllehus, dukker og annet kommer vel flyttende inn etterhvert :) Det jeg ikke fikk selv av leker, har jeg kjøpt til min datter... og sist sommer kjøpte vi jammen masse dukkemøbler på et marked i Barcelona, og et gammet dukkehus på loppemarked her hjemme. Hun var da 16, men vi er enige om at dukkehus er lov uansett alder :)

    SvarSlett
  6. Det diktet er så fint!!! Og så fine dukkehusting du har samlet!! :) En kjempefin ide med å lage sånnt i hyllen! :)

    SvarSlett
  7. Så moro! Jeg ELSKET (og elsker fortsatt) Andre Bjerke. Og jeg hadde hylle-hus på rommet mitt da jeg var 10-12 år, innredet med hjemmelagde møbler i barbie-størrelse. Ble litt nostalgisk nå!

    SvarSlett
  8. Fine diktet og så kjempe fint et lite hyllehus,heldige Propelli, det faller nok i smak om et år eller to :D

    SvarSlett
  9. hei!
    takk for hilsen inne hos meg
    så den rett før jeg tenkte å køye :)

    det er bare å venstreklikke, så får du lagra.
    bare sving inn igjen om du vil doble vinnersjansene dine! :)

    så koselig med dukkehus-prosjekt.
    og de koppene du har funnet under her - ja, slike drakk jeg melk med "solsmak" av i hagen til ei venninne i oppveksten! :)

    SvarSlett
  10. Hahaha! For en herlig, kul ide! Det diktet er jeg også veldig glad i! <3

    SvarSlett
  11. Så sött! Det är nästan så man inte märker det, det smälter liksom in... och sen plötsligt ser man det och en ny liten värld dyker upp. :-)

    SvarSlett
  12. Takk for et herlig flashback - dette var min barndom :)

    SvarSlett
  13. Så artig! Dette var mitt favorittdikt da jeg var liten også :) Laget også et innlegg om det på bloggen min her: http://handmadevibeke.blogspot.com/2011/08/dukkehus.html Men så forseggjort som hos deg var det ikke. Utrolig kult med dukkehus i bokhylla! Synes du har masse flott på bloggen din så hit kommer jeg igjen :)

    SvarSlett