søndag 27. november 2011

1. søndag i advent og DIY kopi-adventstake

Vi i 4 etg sparker adventstiden i gang med en ny, hjemmelaget adventstake. 
Som mange sikkert ser er den en skamløs kopi av Ferm Livings Candleholder StringDen synes jeg nemlig er så utrolig fin, men jeg synes også at den hadde en litt stiv pris for mitt studentbudsjett..
Så da tenkte jeg; hvorfor ikke lage en selv?


Her er min lille DIY:


Dette brukte jeg:
4 store treperler (fra Panduro hobby)
mange mindre treperler i ulik størrelse
19 mm bor
liten sag
sandpapir
akryl maling i ønskede farger (fra Panduro)
matt, vannbasert klarlakk
pensler
skinnsnor 



De fire store treperlene sagde jeg av et lite stykke som skulle bli bunnen. Deretter fikk jeg hjelp av min snille far, og et 19mm punktbor til å borre ut hull til stearinlysene (ca. 1 cm dype). Så pusset jeg litt for å få 'myke' kanter.
Perlene ble deretter malt med 2-3 lag akrylmaling, tørket og så påført et lag matt klarlakk.
Perlene tørket jeg på trepinner på et improvisert tørkestativ.
Så var de klare til å tres på skinnsnoren i ønsket rekkefølge, ganske tilfeldig hos meg. 
Volia, en adventstake laget på en kveld!






Den kan også stå på rekke.

1. søndag i advent innvies staken på kjøkkenet.

 Og etter middag hadde vi en høytidelig opplesning av adventvers og tenning av det første lyset, mens vi koste oss med nybakte kanelboller og klementiner:-)


Vi ønsker alle som er innom en riktig god 1. søndag i advent!



DIY design replica candlestick.
Ferm Livings Candleholder String was my inspiration. I like it so much, but it was too expensive for my student-budget. So why not make one by my self?
 I wish you a good 1. Sunday of Advent!


50 kommentarer:

  1. Så fin!! Høres ut som dere hadde en fin start på adventstiden.

    SvarSlett
  2. Den var skikkelig fin,så flink du er :-)

    SvarSlett
  3. GENIALT :) Takk for tipset!
    God advent!

    SvarSlett
  4. Wow, så himla fint!! Det är kul när man med enkla medel kan göra sin egen variant av en fin (med syr) sak man suktat efter. :-)

    SvarSlett
  5. Hei på deg, den ble jo bare så fin, jeg har også tenkt den tanken...superfin ble den;)

    SvarSlett
  6. Så hyggelige bilder av fin stake og søte barn.

    SvarSlett
  7. Hehe, en sånn har jeg også laget! En superidé, ikke sant?!
    Herlige farger!
    Klem E

    SvarSlett
  8. suuuuperfin! vittig. tenkte å lage en slik jeg også. for den er knallfin den fra ferm. men må jammen si at den du har laget er like fin! også er jo guttene dine veldig søte da:-)

    SvarSlett
  9. kjempelurt,
    og kjempefin ble den!!
    fortsatt fin Søndag.

    SvarSlett
  10. Dette er den fineste adventstaken jeg har sett i hele dag!!

    SvarSlett
  11. Takk, takk:-)
    Morsomt at andre også har tenkt tanken, blir gøy å se om det dukker opp flere bloggvarianter av Ferm-staken.
    Gleder meg til å se!

    SvarSlett
  12. Nydelig og veldig kreativt...
    Likte fargene på din enda bedre enn originalen ;)
    Kos dere i denne fine adventstiden.
    Klem May Helen

    SvarSlett
  13. Kjempekul, og jeg har ikke tenkt tanken som så mange andre har :O)Du er flink..

    Ha en fin søndag du også.
    Linda

    SvarSlett
  14. Neida, ikke vist den enda siden kameraet ikke virker, men viser den vel snart:)

    SvarSlett
  15. God søndag til deg også. Adventsstaken din ble kjempefin! :)

    SvarSlett
  16. KJEMPEFIN!!! Har tenkt tanken selv også :)
    Nydelig var den!!

    Klemmer

    SvarSlett
  17. Nydelig adventsstake,tror nok jeg skal la meg inspirere ;)

    SvarSlett
  18. Åå så fin den ble, og så lurt kommet på! Jeg lar meg inspirere!!

    Ønsker deg en fin advents kveld ;)

    SvarSlett
  19. Knallfin!! Fragmenter-Elin har også laget sin vri av denne tøffe saken. Jeg lar meg inspirere av dere flinkiser! Fiiine farger:)

    SvarSlett
  20. Møbelpøbel: Oi, det visste jeg ikke!
    Virker som om vi er mange her i bloggverden med samme tanker, slik er det vel.. Men takk for tips, det virker jo litt teit å lage en DIY når noen har laget den før meg. ;-)

    SvarSlett
  21. Så fin!! Moro å se både din og Elin sin! Veldig like, men likevel helt ulike med fargene!! Superfine begge to! Blir nok flere varianter nå, ser moro ut å lage!

    SvarSlett
  22. Wao så kul den var- jeg ble helt bergtatt! Den ble rett og slett super lekker, og jeg setter stor pris på diy. Kanskje jeg kan prøve meg på en slik til neste år....

    SvarSlett
  23. ÅÅå kule:).
    Da jeg så bilde tenkte jeg, at du hadde kjøpt den kule ferm living adventsstaken:), så har du laget en selv, fytti så stilig:).
    Fin kveld til deg
    KLem

    SvarSlett
  24. Kjempe stilig! Flink du er. Tenker jeg skal lage en når jeg skal på sløyden på torsdag. Kos dere videre:)

    SvarSlett
  25. Herlighet, så stilig den ble! Så flink du er:-) Hihi, en form for "julekuler" det der, egentlig;-)

    Klem fra en helt nybliven følger som har bladd seg tilbakeb i innleggene dine - og blitt helt solgt! Heerlig blogg:-)

    SvarSlett
  26. Kult at man kan lage sin egen variant, den er jo så fin, og kjekt med litt farger :) *♥*

    SvarSlett
  27. Tøft, har tenkt tanken selv og nå har jeg jo oppskriften hos deg:)
    Håper du får en fin uke!:)

    SvarSlett
  28. nyydelig!!
    og for en koselig familiestund ;)

    SvarSlett
  29. Hei på deg! Ikke akkurat så rart at vi var flere som hadde tenkt den tanken:-) Artig å se en annen variant. Din var skikkelig sprek! Og kjekt å oppdage bloggen din. Her var mye fint, kommer garantert tilbake:-)
    Klem, Elin

    SvarSlett
  30. Skikkelig flott den staken, har sikla på orginalen jeg også:) Synes din ble finere jeg:)
    Trivelige bilder fra hjemmet deres.)

    Klem fra Trine:)

    SvarSlett
  31. Ja.. nå er det bare å finne seg noen med 19 mm treborr da, så er den saken biff!!! :) Denne var superlekker!!

    SvarSlett
  32. Kjempestilig!

    God ny veke til deg!! Klem

    SvarSlett
  33. Kuuul :) Finere enn orginalen. Faktisk! :)

    Ha en fin mandag!

    SvarSlett
  34. Den er gudesmuk! Jeg vil også have en!

    SvarSlett
  35. Fantastisk fin, flinke du! Gjer ingenting å herme, så lenge ein er heilt ærleg om det:-)

    Klem

    SvarSlett
  36. næmen!! orginalen kjøpte jo æ her om dagen! Den e jo superfin og kopien din va jo smashing!!! Sparte noen hundre kroner der vet æ ;)

    SvarSlett
  37. Haha, ja nå klarer jeg vel ikke lure meg unna deg lenger ; ) ikke at jeg hverken har prøvd eller har lyst. Og ser du det fine nettet av DIN duk!!
    Takk og takk igjen.

    SvarSlett
  38. Åh!*sukk*
    Kjempe fiiiiiint!

    Flinkis*smile*

    Flott dag videre til deg!
    Klem klem

    SvarSlett
  39. hei! Jeg har tenkt på akkurat det samme, om jeg skulle lage en string-lysestake selv. Det ble med tanken for min del for 1.advent kom litt brått på meg og jeg måtte ta noe av det jeg hadde tilgjengelig ;) Men denne ble SUPERFIN!! Ønsker deg en fin adventstid! klem Lillian

    SvarSlett
  40. Jeg må bare si meg enig! Superknall! Så fine farger, liker at noen kuler ikke er malt. (Og så elsker jeg taklampa di!)

    SvarSlett
  41. For en flott adventsstake. Kjempe kreativt :) Tenkte på noe ala det samme selv, for jeg ønsker meg så den ferm lysestaken, men syns prisen er litt stiv. Og jeg ser jo her at å lage den selv gir jo et like fint resultat :)

    klem Jane

    SvarSlett
  42. Tusen takk for fine ord Louise <3

    Kjempefin lysestake!

    SvarSlett
  43. Helt fantstiskt fin! Jag tycker också ferm livings är för dyr, så nu blir jag verklige sugen på att göra en själv. Tack för fin inspiration
    kram Malin

    SvarSlett
  44. Hej

    Den er bare så flot :) Fik lyst til selv at prøve, nu må jeg se om den kan blive ligeså fin som din.

    MVh Kristina

    SvarSlett
  45. Otroligt fin! Har själv tänkt att göra en sådan, och nu fick jag inspiration! Kolla in min blogg så får du se mina egna Oddbirdslampor också skamlösa kopior!

    Hälsar Maria

    SvarSlett