søndag 3. juni 2012

Loppefunn og et lite 'husmor'-tips


Loppefunn fra fredag: 4 Siri asjetter (Hadeland) og rød brødkurv.
Loppfunn fra lørdag: oransje brødkurv, 7 små dverger figur
og mitt første Cathrineholmfunn denne loppesesongen, en hvit kjele med oransje lotus til 20 kr!
Jeg er glad for at det fortsatt går an å finne Cathrineholm til en billig penge på Oslo-loppiser,
det var enklere for noen år siden. Håp!


Og så har jeg lyst til å dele et kjekt tips jeg kom over på nett for mange år siden,
(husker dessverre ikke hvor).
Ofte er Cathrineholm kjeler veldig misfarget i bunn,
noe som kan være vanskelig å få bort, selv med iherdig innsats med svamp og zalo.
Er de veldig ripete er det lite å gjøre med det,
men hvis de har et brunt belegg er det håp:


Jeg har fått bort mye verre misfarging enn det var på denne kjelen ved å bruke denne metoden,
 så det er verdt å teste det ut!


Jeg fant den uten lokk,
 og var ganske glad på vei hjemover fordi jeg husket at jeg hadde et enslig oransje lokk hjemme,
dessverre viste det seg at det var altfor stort.
Jaja:-)

God søndagskveld til alle som er innom!


Fleamarket finds!
And a tip how to remove bad stains from Cathrineholm enamelware-pots.
Hot water + dishwashertablet - let it stand overnight - rub with kitchen sponge.
And it's almost as good as new!


17 kommentarer:

  1. Skal si du var heldig med funnene dine. Trodde ikke mine egne øyne da jeg leste 20 kroner ! Jeg har også vært på loppis i helgen, men fant ikke så veldig mye. Et lite skap og en lampe ble det på meg. Du kan se det hvis du har lyst. Klem, D

    SvarSlett
    Svar
    1. Og takk for tipset forresten, skal prøves med det samme. D

      Slett
  2. Du er jo ram på å finne cathrineholm!!Heldig asså :)
    Oppvasktab var smart - noterer meg tipset ;)

    SvarSlett
  3. Det må jeg bare si var noen bra kupp:)
    Heldig der...
    klemklem

    SvarSlett
  4. For et flott loppiskupp :D også et supert tips da :D Fin søndag til deg!

    SvarSlett
  5. Hi hi, så søt den var med lokket som hatt ;)
    Fine funn!
    Vi var på bakgårdsmarked i tromsøgata på rodeløkka idag.
    Fikk meg "ny" skibukse. Hadde nesten lyst å ta den på med en gang (litt fordi den er så fin og mest fordi det var SÅ KALDT!!!)
    Fin uke ønskes deg!

    SvarSlett
  6. Å så mange fine funn!!! Nydelig Cathrineholm!! Lurt med oppvasktabletttrikset. Det funker superbra. Har gjort det samme med mine kjeler. Men en ting som kan være lurt å vite. Oppvasktabletter med blå kule(powerball?) i kan lage merker som ikke går bort.
    Ha en fin kveld!
    Klem:)

    SvarSlett
  7. Så fine loppefunn! Ekstra fin var den cahtrineholm kjelen. Og 20kr bare?! Heldig der :) Takk for smart tips! Det skal testes.

    Klem Lene

    SvarSlett
  8. gratulerer med loppisfunna!
    og tusen takk for tips! :)

    SvarSlett
  9. flotte funn! har aldri funnet noe catrineholm, men nå vet jeg i allefall hvordan jeg kan få den fin og ren ;)

    SvarSlett
  10. Wow, er det mulig, Cathrineholm på loppis? Så heldig du var. Så mye fint du fant. Her er loppesesongen for lengst over.
    Klem :-)

    SvarSlett
  11. He he ja da sto vi nok ganske i nærheten,jeg var vel ca nr 10 eller så i køen:)
    ha en fin dag
    klem

    SvarSlett
  12. Så fine funn! Snakk om loppelykke. :)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  13. Heldig du er da!!! Enda ikke funnet slike gryter jeg... *ønsker meg*.

    SvarSlett
  14. Takk for tips! Har et par kjeler som trenger en omgang med "rens" så skal prøve tipset ditt! :)

    SvarSlett
  15. Hei,

    Tror du oppvasktabletten vil funke vist jeg har brent bunn av min med melk? Eller om du har noen smarte triks til det? Vet at mamma pleier og bruke klor vist hun finner holm-kjeler som er rørt med metall.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, beklager sent svar.
      Jeg har aldri forsøkt å fjerne belegg av brent melk, men min erfaring er at oppvaskmaskintablett og kokende vann fjerner det meste. Er flekkene ekstra vanskelige kan det være greit å la de stå natten over. Jeg har også hørt om folk som har brukt bakepulver til å fjerne belegg på Catheineholmkjeler, så det kan kanskje også være verdt å teste?
      Håper du får det bort:-)

      Slett