torsdag 10. januar 2013

NIB-utfordring: From within






De omtaler utfordringen slik:
 FROM WITHIN.Om en deler inn livet i må, bør og vil, og bevisst manøvrerer etter det, kan en få mange fine oppvåkninger underveis. Hva om jeg ikke må alt jeg trodde jeg måtte? Om vi tar det med oss inn i interiøret, kan det kanskje begynne å bli ordentlig moro? Hva vil du? Hvordan har du det? From within? Vi vil se det upolerte og det polerte, det klassiske og det bohemske. Bare det kommer fra deg.

I dag viser jeg bilder fra frokostkroken på kjøkkenet i den nye leiligheten vår.
Jeg er ikke så opptatt av bør og , når det kommer til interiør står vil sterkere. 
Jeg liker å omgi meg med ting som har en historie, gjenbruk gir meg en god følelse. 

Historien bak bildene over knytter seg til de to røde krakkene. 
På 1950-tallet satt min mor og tante i en leilighet på Frogner, i et kjøkken som var omtrent lite lite og trangt som vårt, og spiste aftensmat på de to røde krakkene. 
Leiligheten vi bor i nå er også fra 1930-tallet, og kjøkkenet bærer preg av funksjonalismens tanker om kjøkkenet som et laboratorium, rasjonelt, hygenisk, effektivt - og lite! Spiseplassen skulle være separert fra kjøkkenet. 
Vi hadde ønske om en liten krok på kjøkkenet til hverdagsfrokostene. Og nå sitter våre barn og spiser frokost fra de samme krakkene som mormor og grandtante satt på en gang på 1950-tallet. 
Det gir meg en god følelse - innenfra. 


Flere bidrag til utfordringen finnes HER.




18 kommentarer:

  1. Så fint bidrag! :) Og en morsom historie! Da vet jeg hvorfor kjøkkenet vårt er så lite også, det er jo bygget i 1936! :) Klemmer!

    SvarSlett
  2. Der var du plutselig igjen! Så fint dere får det i ny bolig :-D Kjempelurt med minispisekrok. Og veldig fine krakker!

    SvarSlett
  3. Ah, jeg bare digger den interiørstilen din.
    Tenker bestandig på mine besteforeldre når jeg ser på bildene dine. Det var akkurat slike ting de hadde i sin leilighet da jeg var lita :)
    Lykke til i utfordringen :)

    Ha en super ettermiddag
    KLem

    SvarSlett
  4. Åååhh!! For noen fine bilder!
    Så masse lekkert du eier!
    Spesielt alle Cathrine Holm skålene! ELSKER DE!!!
    Og så koselig å ha møbler med historie!
    Har noen gamle familiemøbler selv! Synes det er så koselig å ha!
    Lykke til i utfordringen!
    Håper du får en NydeligFlott torsdagkveld!
    Klem fra Julie :-)

    SvarSlett
  5. Så trivelig det må være å ha noe fra besteforeldrene i huset :)
    Og fine minner som gir deg godfølelsen.
    Flott bidrag og herlige bilder !

    Janne

    SvarSlett
  6. kjempefint
    godt nytt år, forresten

    klem fra
    Åpent^hus

    SvarSlett
  7. Åå jei!! Gleda meg til å se fra den nye leiligheten deres :-D så kult med det gulvet og de røde krakkene :-)

    Godt nyttår, gleder meg til fler innlegg :-)

    SvarSlett
  8. Kjekt med møbler med familiehistorie:) Og gulvet var så stilig!

    SvarSlett
  9. Hyllekjærlighet... Sukk... Og innholdet du har i hylla er jo bare en fjern drøm! ;)

    SvarSlett
  10. Virkelig dejlig blog du har. Glæder mig til at følge dig fremover

    SvarSlett
  11. Herlige, inspirerende bilder! Liker stilen din :) Koselig å ha noe arvegods i huset, som kan brukes.
    Ha en god helg! ;)

    SvarSlett
  12. Veldig fint!!
    Lykke til og god helg:)

    SvarSlett
  13. Så koselig bidrag, vennen!:)
    ......liker!!!:)

    ....og de fine tingene dine!!! *hjertebank*

    Ønsker deg en flott uke videre!
    Stor klem

    SvarSlett
  14. Så fantastisk å ha akkuratt de krakkene i hus ;D DU skriver alltid så godt å levende. Gleder meg med deg. Gulvet er så flott, spesielt mot hyllen, det hvite og det røde. Veldig veldig koselig kveld her forleden. Håper det ikke blir lenge til nestegang vi møtes.

    Og du forresten, var innom sprell og sjekket de retro`tv`boksene. 599 for den minste og 1000 for den største. Inni var det vinterlandskap med et tog og skøytebane som beveger på seg til lyden av julemusikk.. Veldig lyst på, men litt i tvil pga. prisen.. humph.. en vakker dag :)

    SvarSlett
  15. Vilket ljus! Precis vad jag behöver nu i vinter mörkret, hopp om ljus!

    SvarSlett
  16. Ja jeg la også merke til lyset ! fantastisk lys i bilden dine !
    nydelig bidrag, jeg heier på deg.
    La meg til som følger på denne kjempflotte bloggen din, her vil jeg titte innom oftere.
    God søndag !

    SvarSlett